Po omówieniu znaczenia szacunku w miejscu pracy w pierwszym artykule cyklu, czas skupić się na kolejnej wartości, która wyłoniła się […]
Po omówieniu znaczenia szacunku w miejscu pracy w pierwszym artykule cyklu, czas skupić się na kolejnej wartości, która wyłoniła się podczas warsztatów prowadzonych przez Aleksandrę i Michała – czyli współpracy. W firmie, której siłą napędową są zespoły, efektywna współpraca odgrywa kluczową rolę w realizacji celów i budowaniu zgranej kultury organizacyjnej.
Współpraca – czym właściwie jest?
Dla każdego z nas współpraca może oznaczać coś innego, jednak jej istota sprowadza się do wspólnego działania na rzecz osiągnięcia wyznaczonego celu. Natalia Bachańska, brygadzistka marki Gustavson, podkreśla, że współpraca „zwiększa produktywność i satysfakcję zespołu”. Zauważa także, że dzięki niej sprawniej realizuje swoje codzienne zadania, mając wsparcie innych członków zespołu. Natomiast Sergii Chernysh, inżynier procesów, definiuje ją jako „wymianę niezbędnych informacji w jak najkrótszym czasie oraz dzielenie się doświadczeniem i opiniami”. Obie te perspektywy ukazują współpracę jako proces, w którym kluczowe są: komunikacja, wymiana wiedzy i wsparcie.
Zespół czy praca indywidualna?
Nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, czy praca w zespole jest lepsza od pracy indywidualnej. Jak zauważa Natalia, wszystko zależy od sytuacji. „Są momenty, w których kluczowa jest praca zespołowa, ale, jeżeli czuję wsparcie zespołu, to równie chętnie pracuję indywidualnie” – mówi. Sergii zgadza się, że efektywność współpracy zależy od postawy całego zespołu. „Jeśli zespół jest aktywny i zaangażowany, to motywacja do współpracy jest duża. Natomiast, kiedy każdy robi tylko to, co musi, nie spodziewam się po takiej współpracy żadnego sukcesu” – dodaje.
Wydaje się więc, że powodzenie pracy zespołowej zależy nie tylko od wspólnych celów, ale przede wszystkim od zaangażowania i podejścia każdego członka zespołu z osobna.
Postawy kluczowe dla efektywnej współpracy
Współpraca nie może funkcjonować bez pewnych fundamentalnych postaw. Natalia i Sergii zgodnie podkreślają znaczenie komunikacji, która stanowi fundament udanej kooperacji. Jak stwierdza Natalia: „Oczekuję przede wszystkim dobrej komunikacji. Bez niej nie widzę współpracy”. Dla naszej brygadzistki równie ważne aspekty to wzajemny szacunek, szczerość i życzliwość. Sergii podkreśla, że w zespole niezbędne jest także aktywne myślenie i zdrowa krytyka – dzięki którym wszyscy mogą się rozwijać i doskonalić swoje działania.
Rola menedżerów w budowaniu współpracy
Czy menedżerowie w Lagunie wspierają współpracę? Zarówno Natalia, jak i Sergii dostrzegają pozytywne działania ze strony kadry zarządzającej. Natalia zauważa, że wsparcie to widać w efektywności zespołów, co świadczy o tym, że firma promuje współpracę. Sergii dodaje jednak, że w niektórych przypadkach praca indywidualna jest również potrzebna, a wszystko zależy od specyfiki danego zagadnienia. „Niektórych zadań nie da się wykonać samemu, a w innych nikt nie może pomóc” – stwierdza.
Menedżerowie mają zatem istotną rolę w zrozumieniu potrzeb zespołu i elastycznym podejściu do wsparcia zarówno pracy zespołowej, jak i indywidualnej.
Jak możemy jeszcze poprawić współpracę w naszej firmie?
Mimo że współpraca w Lagunie jest już na wysokim poziomie, zawsze istnieje pole do poprawy. Natalia proponuje częstsze spotkania między działami, które mogłyby poprawić komunikację i wymianę informacji. Sergii z kolei uważa, że obecny system działa sprawnie. To różnorodne podejście pokazuje, że doskonalenie współpracy w firmie powinno być procesem dynamicznym i dostosowanym do potrzeb zespołów.
Współpraca – wartość, która nas scala
Współpraca to coś więcej niż dzielenie się zadaniami. To wspólne dążenie do sukcesu, oparte na zaufaniu, otwartej komunikacji i wzajemnym wsparciu. W naszej firmie ta wartość jest silnie zakorzeniona i pomaga nam osiągać wyznaczone cele. Dzięki współpracy możemy nie tylko efektywniej pracować, ale także budować relacje, które wzmacniają nasze zespoły w dłuższej perspektywie czasowej.
Laguna Fabryka Okuć S.A.
ul. Maszynowa 32A
80-298 Gdańsk
tel.: +48 58 770 48 00
NIP 525 256 43 48
Rejestracja w Sądzie Rejonowym
VII KRS 0000936019
Prezes Zarządu: Grzegorz Dolny
Kapitał zakładowy: 900 000 PLN
Biuro obsługi klienta
– export
Tel. +48 58 770 48 10
Tel. 603 219 418
e-mail: exportoffice[at]laguna.pl
Jesteś zainteresowany współpracą? Masz pytania?
Potrzebujesz wsparcia technicznego?
Napisz do nas! – kraj[at]laguna.pl